Ralph Nykvist…

… hör inte till de framfusiga fotograferna. Han iakttar oftast det som sker på ett visst avstånd och av bilderna att döma är det få som varit medvetna om att de blivit fotograferade. Dessutom kan det som sker i bilderna snarare beskrivas som icke-händelser än händelser. Bilderna skildrar ofta olika former av mellanrum eller pauser: människor som går förbi eller inte ser varandra, väntan och möten som inte sker trots att personerna står sida vid sida, men också människor som för ett ögonblick tycks frikopplade från omvärlden — djupt försjunkna i sig själva. Mer än avståndstagande kan distansen som finns i bilderna betraktas som ett uttryck för respekt och den utesluter varken närhet eller intimitet. Den värld Ralph Nykvists bilder visar fram är på ett upplyftande sätt både välbekant och främmande.

Vad som också utmärker Ralph Nykvist som fotograf är hans utvecklade känsla för bildens uppbyggnad. Ofta är kompositionen så stark att fotografierna — förutom att skildra motivet — också framträder som abstrakta bilder i sin egen rätt. I fotograferingsögonblicket fördelar han ytor, ljus och mörker, linjer och rumsligheter på ett sätt som skapar en visuell musikalitet. Denna dubbelhet får bilderna att bli något mer och varaktigare än deras berättelser — hur underhållande eller angeläget det anekdotiska innehållet än är.

Denna utställning är Ralph Nykvist hittills största och omfattar drygt 200 fotografier från tre decennier. Den ger en samlad bild av Ralph Nykvist rika arbete och särskild vikt har lagts vid hans två böcker I Sverige (1976) och Karnevalen i Venedig (1991). Under 1970- och 80-talen var Ralph Nykvist knuten till tidskriften Aktuell Fotografi, som hade sin redaktion i Helsingborg. För att vidga perspektiven visar utställningen också fram den roll som tidningen spelade för svensk fotografi. Med Helsingborg som bas bidrog personerna kring Aktuell Fotografi till utbyte av bilder och tankar såväl inom som utom landet, något som fick en avgörande betydelse för fotografins utveckling i Sverige.

En avgörande förutsättning för den aktuella utställningen är att Helsingborgs museum 2020 mottog en donation med Ralph Nykvist samtliga negativ, som därigenom finns bevarade och tillgängliga för allmänhet och forskare. Curator för utställningen är Niclas Östlind, fil. dr. i fotografi vid HDK-Valand, och materialet har tagits fram och valts i nära samarbete med Ronny Ekdahl vid Helsingborgs museum. I samband med utställningen visas en nyproducerad film om Ralph Nykvist gjord av Anna Bank vid Helsingborgs museum och bland de medverkande finns vännen och kollegan Anders Petersen. Arbetet med utställningen ligger också till grund för en bildrik monografi om Ralph Nykvist som kommer ut i början av 2023. Formgivare är Petter Antonisen och den innehåller en text av Niclas Östlind. Utställningen produceras av Axel Swanstein från Dunkers Kulturhus.

Vernissage Lördag 10 Dec 2022 - 30 april 2023

Samarbetspartners: Helsingborgs Museum

Innehållsansvarig: Utställningsproducent, Axel Swanstein & Curator Niclas Östlind

Föregående
Föregående

Brännande ämnen på Uppsala Fotofestival

Nästa
Nästa

Rågsved - en kärleksförklaring